ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM UKHWAH::::: SELAMAT DATANG KEPADA PENGUNJUNG-PENGUNJUNG BLOG INI. DIHARAPKAN APA YANG TERPAPAR DI DALAM RUANGAN INI DAPAT MEMBERI MANFAAT KEPADA KITA SEMUA ::::: TERIMA KASIH ATAS UNDIAN ANDA. WASALAM

HADITH HARI INI

Ahad, 29 Jun 2008

SELAMAT DATANG MAHSISWA BARU


Bismillahirrahmanirrahim, segala puji dan syukur ke hadrat Ilahi di atas limpah dan kurniaNya kita masih lagi dapat merasai nikmat Islam dan iman, kita masih lagi berpeluang bernafas, melihat, mendengar dan berbicara. Selawat dan salam ke atas junjungan tercinta Rasulullah s.a.w , ahli keluarga Baginda, sahabat-sahabat, tabiin, tabi’ tabiin dan seluruh umat muslimin. Islam mengajar kita untuk sentiasa bersyukur di atas setiap nikmat yang dikurniakan kepada kita. Kita dididik untuk menghargai setiap pemberian samada sesama manusia ataupun pemberian yang ditujukan khas daripada yang Maha Pencipta kepada kita. Nikmat akal yang dikurniakan Allah s.w.t kepada kita membuatkan kita berkesempatan untuk menjejakkan kaki kita dibumi bertuah ini.Nikmat yang sedikit ini telah membawa kita untuk meneroka sebuah dunia baru yang memberikan kelainan dan memungkin satu perubahan yang tidak tefikir oleh kita sebelumnya.

Allah s.w.t mengangkat darjat hamba-hambaNya yang berilmu ke tahap yang sepatutnya bilamana ilmu yang diperolehi itu digunakan di atas jalan yang sesuai dengan kemulian ilmu tersebut. Justeru itu, bersyukurlah !!! Allah s.w.t telah memilih kita untuk berada disini, memikul amanah mengisi ruangan jiwa dengan ilmu seluas hamparan dunia. Kita datang dengan harapan dan seharusnya kita pulang dengan kejayaan. Peluang yang ada manfaatkanlah sepenuhnya, umur yang sejengkal manfaatkanlah untuk menadah ilmu yang berguna, nikmat yang tidak terhingga bersyukurlah dengan menjadi hambaNya yang paling taat, paling beriman, paling bertaqwa, paling bersyukur dan paling istimewa disisiNya.

Buat adik-adik yang baru mengenali dunia kampus, syabas dan tahniah diucapkan. Genggamlah harapan dengan sepenuh kekuatan agar tidak kecundang dengan penyesalan. Berusahalah sebaik mungkin. Ibu bapa tidak menghantar kita ke sini jika sekadar untuk mendapat gaji yang lumayan, mereka tidak menyuruh kita sampai ke sini jika sekadar ingin merasai nikmat gaji pertama. Mereka melahirkan, mendidik, mengajar dan mengasuh kita sehingga sampai ke tahap ini semata-mata untuk melihat kita menjadi seseorang yang berguna kepada seluruh manusia, kenal yang baik, tahu yang buruk, kenal jasa ibu bapa menghargai jasa mereka dan berkhidmat seikhlas hati untuk mereka. Mereka sanggup berhabis semata-mata untuk kita. Kejayaan yang mereka dambakan setinggi gunung seluas lautan. Kita datang dengan amanah mereka dan kita punya tanggungjawab berkhidmat untuk agama, bangsa dan negara.

Ingatlah kita adalah hamba Allah s.w.t , kita tidak punyai apa-apa melainkan semuanya dipinjamkan Allah s.w.t untuk kita. Sedarlah kita menumpang di tanah milikNya. Kita bergerak dengan izinNya dan kita menjadi mahasiswa dengan kehendak dan kuasaNya. Justeru itu, kita mempunyai tanggungjawab untuk berkhidmat kepada Allah s.w.t itulah yang utama. Ibu bapa tidak dikesampingkan tetapi seiring menggalas tanggungjawab sebagai anak kepada ibu bapa dan hamba kepada yang Maha Bijaksana.

Akhir kata, dikesempatan ini saya mewakili kepimpinan Ikatan Studi Islam (ISIUKM) mengucapkan ahlan wasahlan, selamat datang kepada mahasiswa dan mahasiswi baru Universiti Kebangsan Malaysia. Tahniah dan syabas. Sekali lagi saya sebutksan, “ kita datang dengan harapan dan seharusnya kita pulang dengan kejayaan”.

Firdaus Mokhtar

Presiden Ikatan Studi Islam

Universiti Kebangsaan Malaysia (ISIUKM)

0 comments:

MEDIA PLAYER


Template by: Abdul Munir - 99computercity