ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM UKHWAH::::: SELAMAT DATANG KEPADA PENGUNJUNG-PENGUNJUNG BLOG INI. DIHARAPKAN APA YANG TERPAPAR DI DALAM RUANGAN INI DAPAT MEMBERI MANFAAT KEPADA KITA SEMUA ::::: TERIMA KASIH ATAS UNDIAN ANDA. WASALAM

HADITH HARI INI

Khamis, 14 Ogos 2008

SELAMAT MENGGUNDI


Tanggal 26 Ogos 2008 bakal menyaksikan arena politik Malaysia akan berubah sekali lagi. Kali ini adalah pertandingan di antara pimpinan Pakatan Rakyat yang menbariskan Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan pimpinan UMNO yang akan bertanding bagi merebut Kerusi Parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang setelah Datuk Seri Wan Azizah meletak jawatan. Malaysia sebagai Negara yang mengamalkan demokrasi seharusnya lebih meletakkan keadilan dalam berpolitik. Dalam perkara ini Suruhan Jaya Pilihan Raya (SPR) perlu bertanggungjawab memastikan ketelusan dalam melaksakan demokrasi di Malaysia. Kita sebagai rakyat sudah jemu dengan isu penggundi hantu, isu undi pos, isu kecurian dakwat hitam, kiraan undi yang salah dan sebagainya yang boleh menjejaskan persepsi buruk masyarakat dalam dan luar Negara terhadap demokrasi berparlimen di Malaysia.

Sebagai rakyat Malaysia, anda berkuasa dan berhak untuk memilih sesiapa sahaja yang anda fikirkan mampu untuk membela nasib dan hak-hak anda sebagai rakyat Malaysia tanpa perlu dikongkong ataupun disogok oleh mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab. Perlu dingatkan bahawa dalam pilihan raya, pelbagai janji-janji manis yang ditaburkan oleh calon-calon yang bertanding. Dalam situasi ini, rakyat perlu bijak dan pandai menilai serta memilih calon-calon yang difikirkan boleh membela nasib rakyat terutamanya rakyat yang tidak bernasib baik serta berada di dalam kemiskinan tegar seperti nelayan, buruh, petani yang tinggal di kampung-kampung dan di pedalaman. Sebagai contoh dalam rancangan BersamaMuMalaysia yang mengundi dalam Pilihan Raya. Dahulupun mereka di tawarkan janji-janji manis oleh calon-calon yang bertanding, namun malangnya kedaifan tetap membelenggu mereka. Akan tetapi yang paling melucukan saya, apabila Media tampil menyiarkan kesusahan mereka baru ada pemimpin-pemimpin dari pihak-pihak tertentu yang datang menghulurkan bantuan seperti beras, gula, kopi dan sebagainya. Persoalan di sini mengapa waktu Media tampil baru kita hendak dating menolong? Justeru, Kita tidak mahulah pemimpin seperti itu, yang hanya pandai menawarkan janji-janji manis tetapi ianya hanyalah kosong.

Justeru, di kesempatan ini, saya mewakili Majlis Perwakilan Pelajar Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menyeru kepada mahasiswa/I UKM yang berasal daripada parlimen Permatang Pauh agar pulanglah yang disiarkan oleh TV3 banyak lagi disiarkan kehidupan rakyat yang miskin dan perlu dibantu oleh pihak-pihak yang berkenaan. Akan tetapi mereka ini tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya padahal mereka pun rakyat untuk menunaikan tanggungjawab anda kepada Negara. Buatlah pilihan yang bijak agar kita tidak menyesal di kemudian hari. Pilihlah pemimpin yang mahu membantu dan sanggup menbela nasib rakyat bukannya pemimpin yang hanya beromong kosong serta mahu mengayakan poketnya sendiri dengan menggunakan kejahilan rakyat sebagai pentas bagi dirinya untuk mengaut keuntungan Duniawi.

0 comments:

MEDIA PLAYER


Template by: Abdul Munir - 99computercity